جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

مشاوره خانواده

۲۳۸ بازديد
مشاور روانشناسی خانواده مسؤلیت مشاوره دادن به افرادی که احساس نیاز میکنند را دارند اما تفاوت هایی در مشاوره خانواده با باقی مشاوره ها مانند مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تحصیلی و یا مشاوره فردی که در حوزه های روانکاوی و غیره وجود دارد، قابل ذکر است.

همانطور که در کلمه مشاوره خانواده واضح است، از مشاوره دا‌دن به مجموعه افراد یک خانواده تشکیل میشود.

درست است که هر فردی در یک خانواده میتواند به مرکز مشاوره ایی برای مشاوره برود و به تنهایی مسئله خود را با مشاور خود در میان گذارد اما مشاوره خانواده یکی از پرمحاسن ترین نوع مشاوره ها برای افراد یک خانواده محسوب میشود.


به این منوال که در نظر بگیرید همسری با همسر خود، دختری با پدر خود و پسری با برادر خود در یک خانواده مشکلاتی دارد؛ وقتی همه این افراد به صورت جداگانه به مراکز مشاوره ایی اقدام به مشاوره گرفتن از یک روانشناس میکنند، شاید مسئله شان به میزانی حل و فصل شود اما اگر همه این خانواده در یک مرکز مشاوره خانواده و با یک مشاور روانشناس و گاهی در حضور هم به صورت دسته جمعی و گاهی به صورت مجزا در جلسات مشاوره قرار گیرند، هر یک با بیان مشکلات خود و همینطور طرف مقابلی که این مشکلات را به وجود آورده و یا فرض بر آن است که مشکلات از یک منبع مشخص دیگر باشد، مواجه میشوند.

مزیت مراجعه به یک مرکز مشاوره خانواده

در مرکز مشاوره خانواده، حسن این است که همه خانواده در حضور یک مشاور روانشناس هستند و پنهانکاری، فریب کاری، خودافشایی و همچنین مقاومت در درمان به حداکثر خود میرسد.اگر دختری با پدر خود مسئله ایی دارد، مشاور روانشناس میتواند نسبت به دختر و همچنین پدر، بینش پیدا کند و هر آنچه که از مراجعه کننده میشنود، صرفا نظر محض او در مورد شخص دیگری نیست و خود نیز میتواند نسبت به مسئله اصلی و حل آن راحت تر بپردازد.

مشاوره خانواده مانند باقی مشاوره ها ایندا به بررسی مسئله میپردازد و پس از آن مسئله را موشکافانه بررسی میکند؛ زیرا نکته مهم در مشاوره خانواده و همچنین دیگر مشاوره ها این است که مسئله همیشه آنچه که ما فکر میکنیم نیست و این مهارت و تبحر یک مشاور روانشناس خانواده است که موضوع اصلی را بشناسد و به آن بپردازد.

چنانچه در درمانهای شناختی قبلا گفته بودیم، افراد نسبت به تحلیلشان و شناختشان از یک موضوع با یکدیگر متفاوت هستند و این تفاوت ها باعث تنش و ایجاد اصطکاک بین افراد مختلف میشود.

همانطور که تمام موجودات جهان با یکدیگر متفاوت هستند و نگرش و بینش آنها متفاوت است، بنابر این تمام اعضای یک خانواده، خواهر ها و برادر ها نیز با هم متفاوت هستند و این تفاوت ها باعث همان تنش میشود.

اما نکته مهم اینجاست که اگر به تنش ها بپردازیم و در کنار یک مشاور روانشناس خانواده موضوعاتمان را بررسی کنیم و سعی در حل آنها داشته باشیم، میتوانیم به رشد برسیم.

مسئله اینجاست که اگر با کسی نتوانستیم کنار بیاییم، در سخت ترین شرایط یا باید او را بپذیریم و یا باید راه حل درست را پیدا کنیم که در این مورد نیز راه حل درست، نه با صحبت های مداوم و تکراری و تمام نشدنی که نتیجه ایی جز دلخوری ندارد.

راه حل، تنها مراجعه به یک مرکز مشاوره خانواده و زمانی برای یک مشاوره خانواده گرفتن و رفع به مرور مشکلاتمان می باشد.

حسن رویارویی مشاور روانشناس با همه اعضای خانواده در درمان موثر است و همچنین ایجاد یک فعالیت گروهی برای خانواده (رفتن به مرکز مشاوره) در همدلی و احساس صمیمیت و در بیان این نکته که همه خانواده دغدغه حل مشکلشان را دارند و برای سلامت خودشان و دیگری در تلاش هستند، اقداماتی هستند که به صورت ناخودآگاه در درمان یک خانواده مؤثر میباشد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.